UPDATE (2009-09-06 11.30): Frissítettem a posztot néhány hangminta hozzáadásával, melyeket a kék színű fonetikus és fonémikus átírásokra kattintva lehet meghallgatni.
Már korábban megismerkedtünk a fonetika néhány alapfogalmával, most azokra támaszkodva vizsgáljuk meg az angol nyelvet közelebbről is. Ismerkedjünk meg a fontosabb kiejtési "ökölszabályokkal", melyek általában jellemzik az angolt, nem pedig az egyes beszédhangokhoz kötődnek.
A blogomon használt IPA karakterek megfelelő megjelenítéséhez javaslom Windows alatt az "Arial Unicode MS" nevű betűkészlet telepítését. Ennek hiányában a jelölések a "Lucida Sans Unicode" ill. a "Microsoft Sans Serif" betűkészlettel fognak megjelenni, melyek okozhatnak megjelenítési problémákat. Ebben az esetben jelezzetek vissza, és akkor keresünk valami megoldást.
Szünet előtti részleges zöngétlenedés
Ha egy angol szó végén zöngés mássalhangzó áll (pl. /b, d, g, v, z/), akkor az szünet előtt részlegesen zöngétlenedik (folyamatos beszédben nem), de nem válik zöngétlenné. Egy zöngétlen hang kiejtése során ugyanis végig nem rezegnek a hangszálak, a részlegesen zöngétlenített zöngés mássalhangzó esetében viszont csak a hang ejtése közben szűnik meg a hangszálak rezgése, tehát pl. a zöngétlenített /z/ ejtésének elején még rezegnek, a végén meg már nem.
A németben például az ilyen helyzetben lévő hangokat teljesen zöngétlenül ejtik, az angolban azonban csak részlegesen zöngétlenítve. De ez nekünk nem okoz különösebben nagy problémát, hiszen ebben a tekintetben a magyar és az angol ugyanúgy viselkedik, bár ezzel nem mindenki ért egyet. Próbáljuk csak meg kiejteni a méz szavunkat: ha jól figyelünk, érezhetjük, hogy a hangszálak rezgése előbb abbamarad, mint befejeznénk a /z/ ejtését. De persze messze nem lesz belőle mész.
A részleges zöngétlenedést az adott hang szimbóluma alá vagy (ha ott nem fér el) fölé helyezett kis karika jelzi: pl. [d̥], ill. [g̊], ami viszont nem mindegyik betűtípussal jelenik meg rendesen. Mivel a zöngétlenedés nem fonémikus, ezért csak a fonetikus átírásban jelenik meg, a fonémikusban nem: has [hæz̥] /hæz/, ház [haaz̥] /haːz/. Ha nincs szünet, nincs zöngétlenedés: has an [ˈhæz ən] /ˈhæz ən/.
(Részleges zöngétlenedés nem csak szünet előtt fordulhat elő, de erről egy későbbi posztban bővebben lesz még szó.)
A szünet előtti részleges zöngétlenedés tehát nem is különbség az angol és a magyar között, de egyrészt be kellett mutatnom, hogy mi fán terem a részleges zöngétlenedés, másrészt kevesen gondolnák, hogy ez a magyart is jellemzi.
Unreleased zárhangok
Ez a kiejtési mód az angol zárhangokra jellemző, zöngétlenekre és zöngésekre egyaránt: szünet előtt, vagy más, azonos helyen képzett mássalhangzó előtt a zárhang képzésére beáll ugyan a nyelv (ill. az ajkak), de a zár hirtelen felengedése elmarad (innen ered az unreleased elnevezés), így a zárhangokra jellemző felpattanó hangot nem, vagy csak alig lehet hallani. A zöngés mássalhangzók esetében ehhez a tulajdonsághoz az előbb bemutatott részleges zöngétlenedés is párosul. Az unreleased mássalhangzók jelölése szintén csak fonetikus átírásban történik meg, és a mássalhangzó fölé/mögé tett "sarok" utal rá (feltéve, hogy a betűkészlet lehetővé és jó helyre teszi): pl.: hat [hæt ̚] /hæt/, mad [mæˑd̥ ̚] /mæd/, back [bæk ̚] /bæk/.
Hehezetes mássalhangzók
A szünet utáni vagy hangsúlyos szótag elején álló zöngétlen zár- és zár-réshangokat hehezettel, azaz egy kísérő /h/-val ejtik az angolban. Ezt is csak fonetikus átírásban jelölik: vagy egy normál /h/-val, vagy egy felső indexbe tett kis /h/-val: /ʰ/, pl. cat [khæt ̚ vagy kʰæt ̚] /kæt/. Az utóbbi az IPA szabvány.
Szótagalkotó mássalhangzók
A magyarral szemben az angolban nemcsak magánhangzók, hanem bizonyos mássalhangzók (egész pontosan az /l/, az /n/ és esetenként az /m/) is alkothatnak önmagukban szótagot – rendszerint akkor, amikor a /t, d, s, z/ hangok egyikét követik. Ha jól megnézzük, akkor ezeket a hangokat (az /m/-et kivéve) mind nagyjából ugyanott képezzük: a fogmeder mögött. Így ha a /t, d, s, z/ hangok után /l/ vagy /n/ jön, akkor gyakorlatilag a nyelv végig érintkezik a fogmederrel, ezért a kettő között nincs, nem lehet magánhangzó, hisz annak ejtésekor a nyelv nem érhetne hozzá semmihez. (Az említetteken kívül US-ben az /ɹ/ is gyakran alkot önálló szótagot, de csak mint allofón.) A szótagalkotó mássalhangzókat legalább háromféleképpen szokták jelölni:
- [ ɫ̩] [n̩] [ ɹ̩] [m̩] – egy aprócska függőleges vonal a mássalhangzó alatt (feltéve, hogy a betűkészlet jó helyre teszi)
- /(ə)l/ /(ə)n/ /(ə)m/ – egy zárójelbe rakott /ə/ előzi meg a mássalhangzót
- /əl/ /ən/ /əm/ – egy felső indexbe rakott /ə/ előzi meg a mássalhangzót
Az IPA szabvány jelölése az első, ezért én is azt fogom használni. Fontos tehát, hogy a handle szó kiejtése, pl. nem [hændl], nem [ˈhændlə], de nem is [ˈhændəɫ], hanem [ˈhænd ̚ɫ̩].
A mássalhangzók hossza
Az angol mássalhangzókról érdemes tudni, hogy még akkor is csak egyet ejtenek belőlük, ha kettőt írnak (pl.: swimmer). Hosszan ejtett mássalhangzóval csak szóösszetételek határán találkozhatunk: pl. unnatural.
A magán- és kettőshangzók hossza
Az angolban vannak rövidnek és hosszúnak tekintett magánhangzó fonémák, ill. kettőshangzók is, a kiejtésük hosszát azonban befolyásolja hangsúlyos szótagban a közvetlenül utánuk következő mássalhangzó, pontosabban annak zöngéssége: ugyanazt a magán- vagy kettőshangzót hosszabban ejtik zöngés, mint zöngétlen mássalhangzó előtt. Mivel tehát a hangkörnyezet határozza meg a hang tényleges hosszát, így allofónnak tekinthetőek, ezért ez is csak fonetikus átírásban jelenik meg. Az alaphang másfél- ill. kétszeres hosszát a karakter után tett egy ill. két ponttal (pontosabban apró háromszöggel) jelölik, így a hangok hosszát matematikailag így lehetne felírni: [ɔ] < [ɔˑ] < [ɔː].
A hosszú és rövid hangok azonban eltérően viselkednek, hiszen a hosszú hangok nem nyúlhatnak még tovább, a rövidek meg nem válhatnak még kurtábbá.
Ezért az eleve rövid magánhangzók megnyúlnak szóvégi zöngés mássalhangzó előtt (még ha az zöngétlenített is): sad [sæˑd̥ ̚] /sæd/, lab [læˑb̥ ̚] /læb/; viszont zöngétlen előtt nem változnak: sat [sæt ̚] /sæt/, lap [læp ̚] /læp/.
Az eleve hosszú hangok és a kettőshangzók első hangjai pedig kissé megrövidülnek zöngétlen mássalhangzó vagy hangsúlytalan hang ill. szótag előtt: brought [bɹɔˑt ̚] /bɹɔːt/, face [fEɪs] /feɪs/, payable [ˈpʰEɪəbɫ̩] /ˈpeɪəbl̩/; viszont zöngés mássalhangzó (még ha az zöngétlenített is) vagy szünet előtt nem változik a hosszuk: broad [bɹɔːd̥ ̚] /bɹɔːd/, pay [pʰEˑɪ] /peɪ/, phase [fEˑɪz̥] /feɪz/.
(Az nézőpont kérdése, hogy a kettőshangzók megrövidülnek-e zöngétlen mássalhangzó előtt, vagy inkább megnyúlnak zöngés mássalhangzó és szünet előtt, mivel a hosszukat fonéma szinten nem jelölik, ugyanakkor mindenképpen hosszabb ideig tart a két hang kiejtése, mint a rövid magánhangzóké. Azért soroltam őket mégis a hosszú magánhangzókkal egy csoportba, mert több más tulajdonságukban is azokkal mutatnak egyezést, nem a rövidekkel.)
Akkor most lássuk, hogyan áll össze a kép a kirakós eddigi darabkáiból: a szóvégi zárhang unreleased, ráadásul még részlegesen zöngétlenedik is, így a gyakorlatlan fülnek okozhat egy kis nehézséget a hallott hang azonosítása, zöngésségének meghatározása. Cserébe azonban segítségünkre siet a zárhang előtti magánhangzó, hiszen annak hossza utal az utána következő mássalhangzó zöngésségére. Tehát amit a részleges zöngétlenedés "elvesz", azt a magánhangzónyúlás/-rövidülés visszaadja, pl. bat [bæt ̚] /bæt/, ill bad [bæˑd̥ ̚] /bæd/.
Az angol szóhangsúly
Az angol még abban is eltér a magyartól, hogy nemcsak a szavak első szótagja lehet hangsúlyos, hanem bármelyik. Persze azt nem mi döntjük el, hogy melyik szótagra tesszük a hangsúlyt – ezt a kiejtéssel együtt kell megjegyeznünk. Sőt, a hangsúlynak még jelentés-megkülönböztető szerepe is lehet. Az angolban ugyanis sok olyan szó van, amely lehet névszó (főnév, melléknév) és ige is (pl.: record, present, refuse), a két csoportnak azonban eltérő lehet a kiejtése: általában az ilyen névszóknak az első szótagja hangsúlyos, míg az igéknek a második. A magánhangzók kiejtését pedig erősen befolyásolja, hogy hangsúlyosak-e vagy sem.
A három szótagnál hosszabb szavak esetén gyakran jelenik meg másodlagos hangsúly is a szavakban, mely erősségét tekintve félúton áll a hangsúlytalan és a hangsúlyos között. Helyét tekintve állhat a főhangsúly előtt vagy után is, de rendszerint van köztük legalább egy hangsúlytalan szótag. Bizonyos esetekben a másodlagos hangsúly megjelenése is függ a szófajtól. A separate szónak például az első szótagjára esik a főhangsúly, névszóként mindkét maradék szótagja hangsúlytalan; igeként azonban az utolsó szótag kap egy mellékhangsúlyt, amitől így a kiejtett hang is megváltozik, nem csak az erőssége: főnévként, melléknévként – /ˈsɛpəɹət/, igeként – /ˈsɛpəˌɹeɪt/.
Az angol szavak közelsége
Az angol esetében különösen fontos a pontos kiejtés, mivel az angol szavak "közelebb" vannak egymáshoz, mint pl. a magyar szavak. Ha fellapozunk egy angol szótárt, láthatjuk, hogy nagyon sok angol alapszó csupán egy szótagból áll, és 2–4 hangból. Ugyanakkor az angolban több beszédhang van (főleg magánhangzóból van nagyobb választék), mint a magyarban. Vagyis míg egy-egy szó kevés hangból áll, a tartalmazott hangok változatosabbak, mivel szélesebb hangpalettáról kerülnek ki. Így ha egy szóban egy hangot kicsit másképp ejtünk, jó eséllyel akaratlanul (és számunkra észrevétlenül) is egy másik, létező szóhoz jutunk – na, így értem, hogy "közelebb" vannak egymáshoz. Ezt a közelséget remekül példázza az alábbi szósor, mely tagjai csak a második hangban térnek el egymástól, és majdnem mindnek van jelentése is: bad, bed, bayed, bid, bead, bod(y), bud, baud, bide, bowed, bode, Boyd, bird, Bud(dha), booed, továbbá bizonyos nyelvjárásokban: bared, beard, boored.
Legközelebb belemerülünk az angol magánhangzók megismerésébe, azt követően pedig a mássalhangzókéba.