HTML

Mi az IdegenNyelvŐr célja?

A magyarok többsége úgy beszél idegen nyelven, mint Fekete Pákó magyarul… Ez a blog annak szól, aki szeretne valamit tenni azért, hogy beszéde ne feketepákósan hangozzon, amikor idegen nyelven beszél.

Kiejtési felmérés

Bejegyzések

Friss topikok

  • So No: @IdegenNyelvŐr: Az egyik team meetingunkon zajlott le a kovetkezo beszelgetes: Amerikai kollega: ... (2021.01.02. 04:36) Hangsúlyozás és hanglejtés az angolban
  • Stacy11: Elnézést, pontosítom a kérdést, mert azóta elmerültem a korábbi cikkeid olvasgatásában :) Olyan es... (2020.03.25. 22:43) Az angol mássalhangzók — UPDATED
  • Devourius: Igaz nem cot-caught mergerrel kapcsolatos, de volt egy másik allofónbeli változás is a rendszeremb... (2019.02.11. 03:28) A Cot/Caught összeolvadásról
  • Devourius: Lehet oka az is, hogy a blog.hu régen http-linkekkel üzemelt. Most meg https-sel, emiatt nem tudja... (2018.11.16. 07:53) Képességfejlesztés
  • Devourius: @Devourius: közben kiderült, hogy nem mintha csak hallanék svát a Derek, Alexander nevekben, hanem... (2018.06.04. 16:25) Nyelvjárások fonémikus átírása

Kiejtési felmérés

2011.08.07. 08:00 :: IdegenNyelvŐr

Eddig a blo­gom olvasói csak kommentben szólhattak hozzá a blogomhoz, most viszont eljött az idő, hogy hallassák a hangjukat is. Szó szerint.

A kiejtési felmérésnek az a célja, hogy megállapítsa a magyar anyanyelvűek át­la­gos an­gol, német, francia, spanyol és portugál kiejtési jellegzetességeit, de a csak ma­gya­rul beszélőkre is számítok.

A résztvevők

Nyilván egy ilyen felmérés közel sem lenne reprezentatív, ha csak a blogom – nyel­vek, azon belül a kiejtés iránt érdeklődő – látogatóira támaszkodna, éppen ezért arra bíztatok mindenkit, hogy azokkal a környezetében élőkkel is nyu­god­tan készítse el a felmérést, akik valamelyik fenti nyelvet csak ismerik, esetleg hasz­nál­ják is, de nem különösebben érdeklődnek iránta.

A felmérésben bárki részt vehet, aki legalább alapszinten ismeri az adott nyel­vet (nem nyelvvizsgára gondolok) és magyar az anyanyelve. Egy résztvevő több ide­gen nyelven is elkészítheti a felmérést. Mint említettem, a felmérés célja az át­la­gos beszélők kiejtési jegyeinek megismerése, ezért, bár nem kizáró ok, de el­ső­sor­ban nem az anyanyelvi vagy ahhoz közeli szinten beszélők hangmintáit vá­rom.

Legalábbis az idegen nyelvek esetében nem. Ellenben a magyar felmérésben pont, hogy mindenkinek a saját nyelvjárására vagyok kíváncsi, arra a kiejtésre, amit egy kötetlen társalgásban használ odahaza, nem arra, amit pl. egy hi­va­ta­los ügyintézéskor vagy nyilvános szerepléskor venne fel.

A felmérés természetesen anonim, semmilyen regisztráció nem szükséges hoz­zá, csak egy e-mail cím az elkészített hangfelvétel elküldéséhez.

A felmérés menete

Ahhoz, hogy valamelyest szabályozott formája legyen a felmérésnek ill. hogy az eredmények nyelvenként egymással összevethetőek legyenek, mindenkinek ugyan­azt a szöveget kell felmondania. Az ehhez szükséges PDF-formátumú kér­dő­ívek a poszt alján tölthetőek le.

A felmérések első részében önálló szavakat találunk, azokat pedig teljes mon­da­tok követik. Kérek mindenkit, hogy a felvétel elején lehetőleg mondjon 10-20 má­sod­perc­nyi spontán mondatot is, melyben térjen ki az életkorára, és kü­lö­nö­sen a magyar esetén arra is, hogy merrefelé töltötte az anyanyelvének el­sa­já­tí­tá­sa szempontjából fontos éveit, ill. hogy ma melyik környéken él. A többi be­ve­ze­tő mondatban bármiről lehet beszélni (időjárás, család, hobbi, munka, stb.), ami­nek nem kell tükröznie a valóságot. A felmérés fél-egy óra alatt elkészíthető.

A felmérés során a résztvevőknek el kell készíteniük egy hangfelvételt a vagy sa­ját maguk, vagy bárki más által felolvasott kérdőívről, majd azt el kell kül­de­ni­ük az idegennyelvor [qkac] freemail [pont] hu címre. Ha a felvétel túl nagy len­ne, akkor akár valamelyik fájlszerverre is feltölthetik, és akkor az iménti e-mail cím­re csak a fájl elérését kell elküldeniük.

A felvétel elkészítése

A felvételhez mikrofon vagy pár száz forintért beszerezhető mikrofonos fej­hall­ga­tó használatát javaslom, mert a laptopok beépített mikrofonja sokszor hallja a gép zúgó ventillátorát is, ami jelentősen rontja a felvétel minőségét. Javaslom, hogy a mikrofon fix helyen legyen, ne kézben tartva.

A hangfelvételt bármilyen programmal el lehet készíteni, akár a Windows saját Hang­rög­zí­tő­jé­vel is (Start menü–Programok–Kellékek–Szórakozás–Hangrögzítő, vagy valami hasonló), de biztos más operációs rendszereken is van hasonló le­he­tő­ség; vagy akár diktafonnal is. A mobiltelefonok nem biztos, hogy jó mi­nő­sé­gű felvételt tudnak készíteni (meg tartani is kell őket), de esetleg headsettel kom­bi­nál­va működhet.

A mikrofon ne legyen a száj előtt középen, mert akkor a zárhangok be­le­puf­fog­nak és az orrból is bele lehet fújni, hanem legyen inkább 1-2 centire oldalt a száj valamelyik szegleténél. Ehhez a legjobb a mikrofonos fejhallgató.

Az elküldött felvétel lehetőleg MP3 formátumban legyen (44 kHz, min. 112 kbit/s), de ha valaki a felvett hanganyagot nem tudja átalakítani MP3-má, az küldheti nyers .WAV fájlként is. (Elvileg a Hangrögzítő maga is képes rögtön MP3-ba (MPEG Layer-3) menteni a felvett hangot: Fájl menü, Mentés más­ként…, Formátum módosítása gomb.)

A kérdőívek

Mindenkit arra buzdítok, hogy készítsen el egy vagy több hangfelvételt, és já­rul­jon hozzá a felmérés sikerességéhez. Előre is köszönöm a közreműködést!

33 komment

Címkék: magyar francia német portugál spanyol felmérés angol kiejtés

A bejegyzés trackback címe:

https://idegennyelvor.blog.hu/api/trackback/id/tr163130855

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2011.08.07. 09:32:52

Már akartam is javasolni az Északi Szél és a Nap hangminták megosztását.

Én mindenképp küldök majd, de majd akkor, ha majd lesz egyedül elég időm. Most szabadságolás miatt mindig van körülöttem valaki a lakásban és a végén még hülyének tűnnék, hogy hangosan felolvasgatok és szónoklok bele a mikrofonba.

A kérdőíveket viszont túl hosszúnak találom. 10-20 mp-es bevezető után egy kazal szó, párbeszéd, majd az Északi szeles történet. Beletörik a nyelvem a sok majdnem egyforma szóba még a magyar kérdőívnél is, a végére meg szájszáradást kapok. Biztos, hogy ilyen hosszú felvételeket ki tudsz értékelni, tárolni és ez a hosszúság nem fogja az önkéntesek kedvét elvenni?

IdegenNyelvŐr · http://idegennyelvor.blog.hu 2011.08.07. 11:01:26

@Devourius: Ennél rövidebb kérdőívvel nehéz olyan felmérést készíteni, ami lehetőleg minél több olyan kiejtési sajátosságra kitér, ami az adott nyelv szempontjából érdekes, mint pl. magánhangzók és azok hossza, mássalhangzók és azok hasonulásai, ingadozó kiejtésű szavak, hangsúlyozás, átszótagolás, mondatok hanglejtése, összefüggő olvasott szöveg, spontán szöveg, stb.
Szóval kell ez a hosszúság ahhoz, hogy minél teljesebb kép rajzolódjon ki a beszélőről.

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2011.08.07. 15:36:17

Az angol szólistában kétszer szerepel néhány szó: fur, calm, palm, father.
A hear it, holidaymaker nem külön szavak akartak lenni?

Valamint egy nyelvtani kérdés: a 'like better' kifejezés helyett a prefer szót szokták ajánlani a nyelvtankönyvek. Jogosan, vagy a 'like better' nem is Hunglish szerkezet?

IdegenNyelvŐr · http://idegennyelvor.blog.hu 2011.08.08. 10:38:10

@Devourius: Ha valami duplán van, nyugodtan mondd fel duplán ;)

Hogy érted, hogy a 'hear it' külön szó? Még ennél is különebb:?

Holidaymaker:
www.merriam-webster.com/dictionary/holidaymaker

Like better vs. prefer:
Nem minden esetben felcserélhetők, pl. I liked her better before she became my boss (Jobban kedveltem, amíg a főnökön nem lett.). Ez prefer-rel nem megy, ill. mehet, de mást jelent.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.08.12. 22:25:42

Hogyan lësznek a kapott minták, fëlvételëk kiértékëlve, kielemëzve?

Erről ha hallhatnánk valamit.

IdegenNyelvŐr · http://idegennyelvor.blog.hu 2011.08.13. 00:05:45

@Akitlosz: Erről majd lesz egy külön poszt az eredmények ismertetése előtt, kommentekben pedig nem szívesen írok olyan témával kapcsolatban, amiből később poszt is születik.

Tudom, hogy neked szívügyed az e/ë kontraszt, és ki tudja, még az is lehet, hogy e felmérés eredményeként válik az ë fonéma státusza megalapozottabbá és elfogadottabbá, ezért ha tudsz, küldjél be magadról hangmintát, de az sem lenne baj, ha a szűkebb-tágabb környezetedből is tudnál mintát gyűjteni, hiszen minél több minta érkezik be, annál pontosabb kép tud kirajzolódni a fonémák realizációiról.

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2011.08.14. 11:48:57

Az első 17 szó (kivéve a Griffe) a német kérdőíven nagyon kemény. Ahogy néztem a szótárakat, franciául és angolul lehet őket kiolvasni. Ebből csak 4 szót tudtam ejteni kb. jól szótár nélkül, illetve az angol szavakat. Nagyon rafinált választás. Valami kínai sem ártott volna bele :-D

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2011.08.14. 12:06:50

Illetve németül a produktiv végén nincs e, a kérdőíven viszont ott van. Vagy a ragozott alakra voltál kíváncsi?

IdegenNyelvŐr · http://idegennyelvor.blog.hu 2011.08.15. 12:52:45

@Devourius: Hát igen, a németben elég sok a jövevényszó, melyek gyakran megőrzik az átadó nyelvi (vagy ahhoz közeli) kiejtésüket. A kínaiból ma még nem tipikus az átvétel ;)

A 'produktive' a 'v' kiejtése miatt érdekes, hogy vajon [f]-nek vagy [v]-nek ejtik-e. A 'produktiv'-nál ez nem jelentezne, hiszen a szóvégi zöngétlenedés miatt abban csak [f] lehetne.

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2011.08.15. 13:07:28

Canepari szerint is csak zöngés ZÁRhangok zöngétlenednek, v > f zöngétlenedésről sehol nem írnak máshol sem.

IdegenNyelvŐr · http://idegennyelvor.blog.hu 2011.08.15. 13:39:41

@Devourius: Canepari ezen kijelentése valószínűleg két eltérő zöngésségű hang találkozására vonatkozik (hasonulás), nem szó végére.
Mivel szó végén eleve csak a zöngés-zöngétlen fonémapárok zöngétlen tagja állhat, így ott nem is történhet zöngétlenedés. Az [f] a 'produktiv' vagy 'brav' esetében sem a zöngétlenedés miatt [f], hanem mert fonémikusan is /f/.
De ha mégis /v/ állna szó végén, mert mondjuk angolból kölcsönzik, az minimum részlegesen, de inkább teljesen zöngétlenedik: live [laef] /laev/, five [faef] /faev/.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.08.20. 20:06:06

@IdegenNyelvŐr:

Idézet IdegenNyelvőrtől

"Így tehát a kommunikációs célunk eléréséhez nekünk is érdekünk, hogy a másik fél minél jobban és könnyebben megértsen minket, ezért jó ötletnek tartom, hogy könnyítsük meg a dolgát azzal, hogy következetesen és szépen beszélünk. Amennyire csak telik tőlünk."

Én is pontosan eme véleményën vagyok osztom, ehhëz pedig nélkülözhetetlen a 15 magánhangzó.

Nélküle több mint 1800 ma azonosan írt, de más jelentésű így félreérthető szópár keletkëzik. Ma legalább még a beszéd érthető és most nëm a szabványosított északkeleti tájszólásra gondolok, mert őket már most sëm mindig értëm, hanëm a másik
hétre.

Mëgérëtt-ë e mëggy?

Helyës kis bérëlt helyes.

Ennek a hëgyes vidéknek hëgyës a hëgycsúcsa.

Eszük veszik, úgy vëszik.

Elvesztem, ha ezt elvesztëm.

Értëk némëtül, értek örömök.

Értëm én, hogy értem jöttek.

Van eszëm, a moslékot nëm ëszëm.

Ëlég baj, ha elég.

A fëlém helyëzëtt új igazgató kérdéssel fordult felém.

Nëm bántja a szëmét a szemét?

Nincs ëlég terem, kicsi ez a terëm.

Rosszul tëttem, mëgbántam e tëttëm.

- Mit néztëk a moziban?
- Amit a többiek is néztek.

Ëgyenësen előre az ëgyenësën.

Befëstëtték a szobát, mert befëstették velük.

Nëm tudom mi lëhet a fonéma, ha ezëk nëm azok.

Pontosan olyan ez mintha a mély hangrëndű magánhangzók közül az o-t tüntetnék el.

mondhattok - vëhettëk
mondhattak - vëhettek

martok - kentëk
martak - kentek

kacsintottam - tekintëttem
kacsintattam - tekintettem

sarkos - jelës
sarkas - jeles

Az ëgy dolog, hogy az o-nak nëm csak az ë, de az ö is a párja magas hangrëndűek között, - ezért vannak három alakú toldalékok is a magyarban pl. -hoz, -hëz, -höz - de ez csak tovább színesíti a nyelvet, de nëm pótolja teljes mértékben az ë-t.

bëgy / bögy
csëbër / csöbör
csëcs / csöcs
csëpp / csöpp
fël / föl
përëg / pörög
sëprű, sëpër / söprű, söpör
sër / sör
vëdër / vödör
vërës / vörös
zsëmle, zsëmlye / zsömle, zsömlye

Mindën esetben ezt nëm lëhet mëgtënni, még akkor sëm, ha a szögedies beszéd lënne a "szabvány".

Az ëgy szótagú szavaknál még a szëgediek sëm őznek például.

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2011.08.23. 16:15:18

Milyen nagy fájl számít túl nagynak az emailben küldéshez? Amekkorát a küldő fiókja már nem enged csatolni? Vagy másik határra gondoltál? A freemailen nem múlik, elméletileg 1GB-ig fogad mellékletet.

Kicsit igénytelen lett (belepöfögés, néhol laptopzaj), de fogjuk rá, hogy kész a magyar kérdőív mp3-ja. 5 239 680 bájt, 5:27 hosszú. Az angolból még csak részletek vannak.

Írtad, hogy kell spontán 10-20 mp bevezető. Ha jól értem, nem csak a magyarnál. Viszont idegen nyelven összeszedem előtte a gondolataimat és így nem lesz spontán. Nem baj?

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2011.08.23. 16:26:55

Esetleg mp3 helyett 13MB-os FLAC-ban is el tudnám küldeni, ha nem túl nagy. Így cépséges rekedt hangom és a a laptop zajának minden bitjét maximálisan kiélvezhetnéd. Odalehetnél az audioorgazmustól :-P

IdegenNyelvŐr · http://idegennyelvor.blog.hu 2011.08.23. 16:32:43

@Devourius: A fájlméretnél a küldő lehet a szűk keresztmetszet. Az 5 MB az teljesen jónak hangzik.

A bevezetőnél az a lényeg, hogy ne olvasott szöveg legyen, hanem magadtól mondd. Attól még előtte összeszedheted a gondolataidat, de azon ne nagyon agyalj, hogy melyik szó kiejtésénél kell figyelned, hogy jól ejtsd. Szóval inkább csak a témát gondold ki.

IdegenNyelvŐr · http://idegennyelvor.blog.hu 2011.08.23. 16:34:09

@Devourius: Köszi, de a zajokra nem indulok be ;) Maradjunk inkább az MP3-nál.

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2011.08.24. 14:12:35

Milyen hangkártyával, beállításokkal, programmal szoktad felvenni a hangmintáid? Nálad nincs zaj. Mi a titkod?

Próbáltam javítani a beállításaimon, de még mindig kicsit zajos, de véletlenszerűen. Néha alig, néha nagyon. Ugyanolyan beállítások mellett is. Realtek ALC268-as hangkártyával veszek fel, Genius fejhallgatós mikrofonnal, az Audacity 1.2.6-ot használok. A hangerőnél letiltok minden hangerőt, csak a mikrofon aktív. Driverben be lehet kapcsolni a zajszűrést, de akkor torz lesz a hangom. A mikrofon erősítését ki lehet kapcsolni szintén ott, úgy jó lenne, de cserébe túl halk a felvétel maximum hangerőn is. Olvastam még, hogy érdemes becsukni az ablakot, a mikrofonnal távol menni a géptől, más készülékektől, mobiltelefontól, áramforrástól, kikapcsolni a ventilátorokat, de nem segített. A szoftveres zajszűrő szintén torzítja a hangot.

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2011.08.26. 11:46:15

Közben frissítettem a hangkártya driverért, beújítottam a hangszerkesztőt Audacity 1.3.13b-re. Semmi javulás :-(

A másik gépben van Audigy2, jobb hangkártya, de ott meg a mikrofont nem tudom csatlakoztatni, mert csak egy hosszabbítóm van és messze van a gép az asztal alatt.

IdegenNyelvŐr · http://idegennyelvor.blog.hu 2011.08.26. 12:16:42

@Devourius: Semmi extra: asztali gép, Win XP, alaplapra integrált hangkártya + driver, 1200 Ft-os mikrofonos fülhallgató, Windows hangrögzítő (a Win7-é nagy visszalépés, vagy csak én nem tudom kezelni...), csendes környék ;) Ráadául még hosszabbító is közbe van iktatva, hogy felérjen a fejemig a gép hátuljától. Nekem akkor volt ilyesmi problémám, amikor döglődött a mikrofon, mert meg volt törve a vezeték.

Ha laptopon dolgozol, nem lehet, hogy a saját mikrofonján is "behallatszik" valami, pl. saját ventillátora zúgása?

De küldj egy rövid mintát, hátha nem is annyira zavaró a háttérzaj.

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2011.08.26. 21:04:47

Majd a magyar felvételt küldöm el, azon látni fogod.

Gondoltam én is rá, hogy a laptopom ventillátora belehallatszik a mikrofonban, ezért előbb távol vittem a géptől a mikrofont, majd mikor ez nem segített, szinte teljesen lecsavartam a ventilátort. Nem segített ez sem.

Valamit nagyon tudhatsz, ha ilyen alap cuccokkal készítesz ilyen jó hangmintákat.

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2011.08.27. 07:31:14

Még valami. A laptopomnak nincs saját mikrofonja. Két fajta mikrofonnal is kipróbáltam. Mindkettő 1000 Ft körüli "csoda", végül a Geniusosz fejhallgatós miki bizonyult jobbnak. A te hangmintáidban viszont egy deka zaj sincsen. A hangerőt hogy állítod be?

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2011.09.12. 11:04:59

A magyar már kész van egy ideje, aztán küldöm azóta is :-P Mennyi hangminta jött össze? Küldött egyáltalán valaki? Egyszer csak erőt veszek magamon és a másik gépre valahogy rámondom az angolt is. Bár nem sok hasznát fogod venni az enyémnek, inkább visszajelzés miatt küldöm el, hol lehetne még javítani rajta, hogy anyanyelvibb legyen.

IdegenNyelvŐr · http://idegennyelvor.blog.hu 2011.09.13. 21:59:57

@Devourius: Mint írtam, a felmérés az átlagos magyar kiejtésre irányul, ezért kifejezetten előny, ha nem anyanyelvi szintű a kiejtésed ;)

Az eddig beérkezett minták számáról nem nyilatkozok (max. annyit, hogy pozitív egész szám), mert ha mondanék valamit, akkor ha valaki azt túl kevésnek érzi, akkor azt mondhatja, hogy ha ilyen kevés jött be, akkor ő sem küldi be, mert nem az övétől lesz sikeres a felmérés. Ha meg soknak gondolja, akkor meg azért nem, mert úgy gondolhatja, az övé már nem oszt, nem szoroz. (Pont mint a képviselőválasztásokon ;) ) De minden hangminta számít, ezért inkább nem mondok semmit, hanem továbbra is buzdítok minden személyt a magán való erővétel kieszközölésére és a hangminták befelé történő küldésének foganatosítására. :)

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2011.09.14. 11:07:35

Az angolom nem anyanyelvi. Pedig csak nagyon kevés hiányozna és nem tudom mi az. Szerintem jól ejtek minden hangot, betartom a szó-, mondathangsúlyt, figyelek az intonációra.

A magyart elküldtem, fogod tudni használni. Az angolt viszont egy jobb hangkártyára fogom rámondani. Nem a te kedvedért rugózok a minőségen és húzom az egészet, hanem már úgyis terveztem, hogy rendszeresen archiválom a kiejtésem, de valami normális módszerrel, hogy ne másszak falra az eredménytől. Félig nyelvtanulási, félig beszédtechnikai-beszédfejlesztési célzattal.

Akármit mondasz, szerintem túl hosszú a kérdőív, amellett monoton és unalmas. 3 kérdőmondat és az Északi Szél bőven elég lenne, de tudom, úgyse foglak már tudni meggyőzni. Te tudod.

IdegenNyelvŐr · http://idegennyelvor.blog.hu 2011.09.14. 19:39:24

@Devourius: Köszi a magyart, jó lesz.

A kérdőívben gyakorlatilag minden szónak, minden mondatnak célja van, mert valamilyen hangtani jelenséget lehet velük felmérni. Ha kiveszem őket, még annyira sem kapok teljes képet, mint így. Az ördög meg tudjuk, hol lakik.

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2012.02.10. 08:54:00

Az angol kérdőív INyŐ fríméjles drótpostádban csücsül, kicsit sem megkésve :-D

Hátra van a német és a spanyol is, de most az angol is bőven sok volt :-S

IdegenNyelvŐr · http://idegennyelvor.blog.hu 2012.02.18. 23:50:53

@Devourius: Köszönöm! Ha az angolt fél évig tartott felvenned, bele sem merek gondolni, mire készül el a német meg a spanyol ;)

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2012.02.19. 08:14:17

Látom nem vagy elégedett a kérdőívvel, ezek szerint még annál is rosszabb lett, mint gondoltam.

A német se lesz 5 perc, de nem lesz újabb 6 hónap (angol sem volt annyi, csak mindig újra kellett felvenni). Mégpedig azért nem, mert a német kiejtésről csak ezt-azt tudogatok, de ez az angol kiejtési ismereteimnek kb. 2-3%-a. Büdös, lusta svábjai nem segítenek. Ennyi ismerettel pedig NEM tudok tökéletességre törekedni, meg sem tudom próbálom, legfeljebb 1-2 hang pontosságára fogok figyelni. Már most is gyakorolgattam néhányszor a német kérdőívet, meg már rég csontra ki van IPÁ-zva.

A spanyol is, de az még gyorsabb lesz, amolyan abszolút móka, hobbiprojekt, meg INyŐ hergelés a merger-szerű [ʝ]-áradattal.

Mindig tartom, hogy azért nem kapsz kérdőíveket, mert átkozott hosszúak. Még fele ilyen terjedelemben is necces lenne. Egy valamit akartam még kérni. Nem vennéd fel a kedvemért az angol kérdőív második, mondatos felét te is? Kíváncsi vagyok, hogyan hangzik összefüggően a Standard Idegenyeahlverian(-Caneparian) Machine English. Lécci-lécci! Eddig csak 1-1 hangot, szót, mondatot hallhattunk tőled.

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2012.02.26. 07:16:05

Nem fontos, ráérsz vele (megengedő vagyok :-P). Nem is gondoltam eddig rá, de a német kérdőívnél jó kifogás lesz csúszás esetén, hogy úgyse érsz rá meghallgatni :-)

IdegenNyelvŐr · http://idegennyelvor.blog.hu 2012.03.20. 22:55:41

@Devourius: Elküldtem az angol felvételedről néhány észrevételt, megkaptad?

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2012.03.21. 07:22:32

Igen, tegnap, de csak most nyitottam ki. Ahogy lejön, az egész kérdőívet újra kell vennem. Írtál jó pár hibát, amikre nem is gondoltam. A beszédritmusról, hanglejtésről mi a véleményed? Ott lenne még javítani valóm? Szerintem bőven, csak nem tudom mi.

A mgh-ókat szerintem nem kerekítem, nem tudom, miért kelti azt a benyomást, de különösen figyelni fogok rá, ez az észrevételed lepett meg legjobban.

Devourius · http://phono-blog.blogspot.hu/ 2017.09.06. 07:57:30

Kíváncsi lennék, hogy hány ember küldött végül hangmintát. Úgy tudom, hogy csak én és El Mexicano. Egyébként én megbántam, hogy küldtem, mert azután lett vége a blognak, szerintem csalódott a produkciómban a mi Idegennyelvőrünk, és úgy volt vele, hogy nem folytatja a blogot, ha az az egy fős közönsége sem komoly. Pedig szerintem az akkori szintemhez képest nem lett szar a kérdőívem, csak a hangszálhasználati beszédhibám miatt hallatszott nagyon rossznak, és ezt nem csak kifogásnak írom, hanem biztos vagyok benne, hogy a magyar kérdőívnél, az anyanyelvemen is hallatszott, hogy alapból nagyon furcsán beszéltem emiatt. Azóta viszont foglalkozok hangszálkutatással, direkt rámentem a hangminőségre, beszédmodorra, így már dimenziókkal jobban hangzik a beszédem, bár még sokszor most sem hibátlan. Plusz kiejtésből is teljesen túlléptem ezen a tankönyvi szintű, Canepari-féle semleges kiejtés, elméleti rendszer keretein (lásd az általam azóta felhozott cikkek alatti újabb kommentjeim), és olyan modellt követek jó ideje, amit tényleges anyanyelvi beszélők használnak konzisztensen.
Mindegy, szerintem még az is lehet, hogy így jártam jól, mert így a saját utam jártam, és olyan dolgokat fedeztem fel, olyan dolgokra jöttem rá, amelyeket nem fedeztem volna fel, ha csak a hagyományos fonetika, meg a Canepari-féle szemlélet keretein belül rekedtem volna. Tény, hogy egyedül nehezebb volt haladni, mivel mindenre nekem kellett rájönnöm, még támpontom sem volt eleinte, hogy merre induljak, mit is lehetne itt még tenni. Mindegy, azért nem lett volna rossz, ha Idegennyelvőr kitart, és ha új posztot nem is ír, de 3 havonta egyszer felnézett volna 1-2 érdekesebb kérdést megválaszolni nagyon tömören. Szerintem számára is lettek volna érdekes felvetések, meg új kutatási irányok a témában, és annyit időt tuti rá tudott volna szánni, akkor is, ha nagyon elfoglalt, és súlyos magánéletbeli problémákkal küzd. Na, mindegy, ő tudja, így döntött akkor négy és fél éve, és ennyiben maradt a dolog. Én még azért írogatok ide néha napján, amíg a blog.hu rendszere nem törli a blogot végleg.
 
süti beállítások módosítása